duminică, 3 mai 2009

Campion pentru eternitate!


Au trecut 15 ani de la dispariţia tragică a lui Ayrton Senna. Pe 1 mai 1994, la Imola, pilotul brazilian de Formula 1 a suferit un accident stupid, accident care i-a fost fatal multiplului campion mondial (trei titluri).

În 1994, Senna era socotit marele favorit la titlul mondial. Se angajase la Williams Renault la finele ediţiei 1993. Debutul sezonului nu a fost însă foarte bun pentru echipa anglo-franceză. Lipsit de asistenţa electronică (suspensii active, antipatinaj), monopostul FW16 nu a reuşit să-şi pună în valoare puterea motorului. Brazilianul a reuşit, totuşi, în primele două curse să plece din pole-positions, însă a abandonat de fiecare dată. La a treia cursă, cea de la Imola, situaţia s-a repetat, Senna dominând calificările. A fost un week-end negru din toate privinţele. Vineri, tânărul pe atunci Rubens Barrichello (Jordan) a suferit un accident care a lăsat urme. În ziua următoare, în sesiunea calificărilor, Senna a fost cel mai rapid, însă succesul său a fost pus în umbră. Aflat la volanul unui monopost al echipei Simtek-Ford, pilotul austriac Roland Ratzenberger şi-a pierdut viaţa în virajul Tosa. Acesta a murit în momentul impactului, însă decesul său a fost declarat oficial în timp ce era deja scos de pe circuit. Potrivit legislaţiei din Italia, dacă moartea ar fi survenit pe pistă atunci s-ar fi declanşat o anchetă pe circuit, ceea ce ar fi cauzat amânarea cursei. Interesele erau însă prea mari...

Cursa a avut loc, aşadar. Şi chiar la start, monopostul Lotus condus de Pedro Lamy l-a percutat pe cel al lui J.J. Lehto (Benetton). Resturi din cei doi bolizi au ajuns în tribună, lovind câţiva spectatori. Timp de cinci tururi, pe circuit a rulat maşina de securitate. La ieşirea ei, Senna a turat motorul, secondat de Michael Schumacher (Benetton). Se anunţa un duel de zile mari între cei doi. În zona curbei Tamburello, una în care se rula foarte repede, brazilianul a pierdut controlul monopostului, în mod inexplicabil, izbind violent un parapet de beton. La 210 km/h! În stare gravă, Senna a fost transportat la spitalul Maggiore din Bologna, iar cursa a fost întreruptă circa 20 de minute - până la final avea să se mai producă un incident: Michele Alboreto (Minari) a pierdut o roată a monopostului, iar aceasta a lovit mai mulţi mecanici.

La două ore după coliziune, Senna se afla în stare critică: multiple fracturi, lovituri la cap. Pilotul era în comă! A fost transportat la spitalul Bellaria, specializat în neurochirurgie. S-a încercat o operaţie pe creier, în încercarea de a fi salvat. Nu s-a reuşit, iar în jurul orei 18:30 a fost anunţat decesul. Din acel moment, s-au făcut tot felul de speculaţii în legătură cu ceea ce a favorizat producerea accidentului. Cauza oficială: ruperea coloanei de direcţie a monopostului. Iar din cauza şocului, partea superioară a suspensiei s-a rupt şi a lovit, precum o ghilotină, viziera căştii pilotului... La autopsie s-a constatat că această parte a maşinii ar fi lovit faţa lui Senna, sub arcada dreaptă, provocând leziuni ale creierului şi o puternică hemoragie.

Ipoteze diferite privind cauzele accidentului

S-a spus atunci că brazilianul ar fi cerut ca direcţia să fie realizată într-un mod special pentru a-i ameliora confortul. Efectuată rapid, schimbarea ar fi făcut ca sudura să nu fie tocmai exactă. Din acest motiv, în faţa justiţiei italiene au fost aduşi principalii conducători ai echipei Williams – Frank Williams, Patrick Head, proprietarul şi coproprietarul team-ului, precum şi Adrian Newey, cel care s-a ocupat de realizarea monopostului. După un proces care a durat circa zece ani, oficialii au fost găsiţi nevinovaţi.

Aceasta nu a fost singura ipoteză privind cauzele accidentului. Unii au vorbit despre faptul că Senna ar fi avut probleme de sănătate. S-a spus că el ar fi obişnuit să-şi ţină respiraţia pe porţiuni ale circuitului (apnee)... Altă ipoteză susţine că presiunea din cauciucurile monopostului său ar fi coborât, antrenând o diminuare a gardei la sol a maşinii. Ceea ce, în condiţiile în care existau unele denivelări pe pistă, ar fi afectat aderenţa bolidului, care din acest motiv ar fi devenit necontrolabil.

Coleg de echipă cu Senna, la acea vreme, britanicul Damon Hill a vorbit despre o posibilă eroare de pilotaj a acestuia. În timpul încercărilor libere, brazilianul l-ar fi sfătuit pe acesta să nu treacă prin interiorul curbei Tamburello, pentru a evita astfel denivelările de acolo. Mai ales că monopostul Williams se comporta destul de rău în astfel de zone. Ciudat este că în timpul cursei Senna a ales să treacă exact prin interiorul acestui viraj! Iar respectiva manevră a fost pusă pe seama stilului său de pilotaj socotit deseori ca fiind „nebunesc”. Brazilianul avea motive să rişte. Michael Schumacher avea un avans de 20 de puncte în faţa sa în clasamentul general al piloţilor.

Greu de spus, aşadar, cu certitudine, ce a cauzat acel accident ce i-a fost fatal lui Senna (e posibil să existe mai mulţi factori din cei enunţaţi mai sus). Sigur este că atunci, pe 1 mai 1994, Formula 1, sportul mondial, a pierdut un mare campion. Victorios în 41 de curse, de 65 de ori aflat în pole-position, cel supranumit „Magic” a marcat istoria Marelui Circ. Numai dacă ne aducem aminte de duelul său cu Alain Prost şi este suficient pentru a regreta dispariţia sa prematură.

Niciun comentariu: